Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: PID Silviaan  (Luettu 66433 kertaa)

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #45 : Heinäkuu 31, 2009, 09:32:50 ap »

Kiitos Tinuri vastauksesta - voisiko joku vielä valaista että nyt kun PID on kiinni niin mikä on uuttamisen "protokolla" - eli lähinnä tarkoitan että tehdäänkö tässä kanssa ensin pikku flush - sitten odotellaan että lämmöt kipuaa taas asetetuun, vai pannaako suoraan kahva kiinni ja painetaan "Launch"-nappia...?   :)
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #46 : Heinäkuu 31, 2009, 11:00:20 ap »

Ei tarvita mitään temppuja.

Itse teen niin, että otan kahvan irti ja kuivaan sihdin pohjan, jos se on höyrystynyt. Jauhan, punnitsen  ja weissaan kahvin, levittelen sen suodattimeen, tamppaus ja -laukaisu.

Tämä siis sen jälkeen, kun kone on ollut päällä sen 45 min, suunnilleen.
Säätönä minulla on ollut paljolti 106 - 108 astetta, joka antaa grupolle vähän alemman (95 asteen paikkeille?) lämmön.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #47 : Heinäkuu 31, 2009, 15:13:13 ip »

Thanks! Ankankoipi tirisee pannulla rasvassaan, Silvia on lämpenemässä, ensi ankka nassuun - ja sen jälkeen voisi hörpätä yhden tuplashotin  :)
Kirjattu

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #48 : Elokuu 10, 2009, 13:56:27 ip »

No niin, PID siis kiinni 2009 mallisessa Silviassa - sen suhteen ei varsinaisesti ongelmia. Huomio kuitenkin kiinnittynyt lämmönnousuun kun höyrytyskytkin on "on"-asennossa, eli vaahdotuksen jälkeen jos höyrytyskytkin jää päälle muutamaksi hetkeksi (30 sekuntia +) ilmoittaa PID lämmöiksi jo liki 130, ja kun sihdin "alapesua" varten valuttelee vettä niin se todella on suorastaan pärskähtelevän "ylikuumaa" - onko muilla samaa ilmiötä? Liittykö tämä PIDiin vai koneen ominaisuus noin muuten? PIDin lämpö siis säädettuy 106:een ja siinä nätisti pysyy eli PID hoitaa hommansa.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #49 : Elokuu 10, 2009, 16:48:32 ip »

vaahdotuksen jälkeen jos höyrytyskytkin jää päälle muutamaksi hetkeksi (30 sekuntia +) ilmoittaa PID lämmöiksi jo liki 130, ja kun sihdin "alapesua" varten valuttelee vettä niin se todella on suorastaan pärskähtelevän "ylikuumaa" - onko muilla samaa ilmiötä?

Ylikuumaa vettä (höyryä) saa uuttokytkimellä Silvia 2009:stä myös heti vaahdotuksen jälkeen, ilman odottelua. Teen yleensä pikaisen alahuuhtelun Silvialle heti kahvin uuton ja portafilterin poiston jälkeen, sekunti riittää. Tämä onnistuu vielä ilman höyryä ja helpottaa myöhemmin tapahtuvaa kattavampaa puhdistusta, jonka suoritan laitteen viilennyttyä. Jos jostain syystä haluaa kunnolla puhdistaa uuttopään heti höyrytyksen jäljeen, voi pumpun pistää päälle mutta höyryä ja epätasaista vesivirtaa saa jonkin aikaa kyllä katsella ennen puhdistusta. Umpifiltteriä ei ehkä kannata käyttää niin kaun kuin uutto puskee pelkkää höyryä. PIDistä ei ole kokemusta, mutta olettaisin ettei vaikuta tähän höyrytykseen.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

MiK

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #50 : Elokuu 10, 2009, 16:50:41 ip »

Perjantaina vihdoin sain Auberin PID:n ruuvattua kiinni omaan 09-malliseen Silviaan... Kesälomat kun lykkäsivät asennusta kolmella viikolla. ;D Ainoa pulma asennuksessa oli tosiaan tuo julmetun tiukka liitin brew water termostaatissa!  ::) Täältä myös Kiitokset Tinurille rohkaisuista. Miten muuten Auberiin saa ajastimen näkymään? Siis että näytöltä näkisi uuttoajan? Jossain olen semmoisen nähnyt...
Kirjattu
Rancilio Silvia -09
Ascaso i-Mini

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #51 : Elokuu 10, 2009, 22:59:26 ip »

Ei kiittämistä.

Ei sitä uuttoaikaa minun mielestäni saa tuohon vempeleeseen näkymään. Itse käytän keittiön viisarikelloa uuton kalibrointiin aina joskus. Tuntuu nimittäin siltä, että jos ei välillä "kellota", niin uutot salakavalasti lyhenevät... Ja sitten taas naksu myllystä tiukemmalle ja taas ollaan oikeassa ajassa ja kahvin maku samalla tulee hiukan täyteläisemmäksi.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

MiK

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #52 : Elokuu 11, 2009, 08:53:34 ap »

Joo, näköjään se toiminto on tuossa pre-infusiolla olevassa mallissa. Saiskohan sen viritettyä tohon perusmalliin...? Ohjaimissa ei välttämättä eroa ole. Olis aika kiva ominaisuus!  ;)
Kirjattu
Rancilio Silvia -09
Ascaso i-Mini

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #53 : Elokuu 11, 2009, 12:23:19 ip »

höyrytyskytkin on "on"-asennossa, eli vaahdotuksen jälkeen jos höyrytyskytkin jää päälle muutamaksi hetkeksi (30 sekuntia +) ilmoittaa PID lämmöiksi jo liki 130,
PID alkaa todennäköisesti kompensoimaan boileriin saapuvaa viileää vettä jo uuton aikana ja sitten kun laitat höyrytyskytkimen päälle, vastus on jo valmiiksi lämmin ja lämmönnousu tapahtuu nopeammin. Itse olen todennut, että uuton jälkeen noin minuutissa päästään lähelle höyrytermostaatin pois kytkeytymistä (150c) , eli nopea on oltava.
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #54 : Elokuu 11, 2009, 20:30:35 ip »

Ei kiittämistä.

Ei sitä uuttoaikaa minun mielestäni saa tuohon vempeleeseen näkymään. Itse käytän keittiön viisarikelloa uuton kalibrointiin aina joskus. Tuntuu nimittäin siltä, että jos ei välillä "kellota", niin uutot salakavalasti lyhenevät... Ja sitten taas naksu myllystä tiukemmalle ja taas ollaan oikeassa ajassa ja kahvin maku samalla tulee hiukan täyteläisemmäksi.

O.K.
Uuttoajan mittaukseen sopivista kelloista ketjuiltiin täällä http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=1009.0  :)
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

bogey

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #55 : Elokuu 13, 2009, 16:33:46 ip »

Tilasin ebaysta tuon saman setin kuin Smulilla ja Katajalla.
Olisiko jollain toimivia PID asetuksia, jolla ei tulisi helposti overshoottia  ???

Lämmöt saa kyllä sillä säädettyä kohdalleen, mutta shotin jälkeinen overshoot on n. 5'C, joskus enemmänkin, josta palautuminen kestää vähän turhan pitkään. Vettä lotraamalla shotin jälkeen saattaa saada osumaan paremmin kohdalleen, n 3'C overshootilla. Souf säätäminen 1.0:aan auttaa jonkin verran, mutta kylmäkäynnistyslämpeneminen tavoitelämpöön kestää silloin 15 minuuttia. Välillä lämmitys näyttää osuvan kohdalleen, mutta lämmitys lähteekin uudelleen päälle, vaikka lämmöt on jo yli säädetyn, jonka jälkeen lämmöt onkin sitten jossain 125'C...

Anturista on kuorittu hylsy päältä ja laitettu vesiliitännän vieresen ruuvin alle. Kalibroin sen (PSb -3 ) kun kiehuva vesi näytti 103'C ja jäävesi +3'C. Oli muuten siellä hylsyn ja anturin välissä melkoisen ontto tila, jos anturi ei kosketa hylsyyn, siellä on ilmarako välissä.

Autotunella on tullut seuraavan kaltaisia asetuksia, olen lämmittänyt koneen ensin kunnolla lämpimäksi ja laskenut hetken vettä jotta lämmöt n. 90'C. Boldatut asetukset vaikuttaisi toimivan parhaiten:

P: 2.4
I: 291
D: 72

P: 2.2
I: 270
D: 67

P: 1.2
I: 177
D: 44



Kokeilin myös auber kitin asetuksia, P:1.1 I:60 D:15, mutta niillä overshoot oli vielä suurempi.


« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2009, 16:44:53 ip kirjoittanut bogey »
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #56 : Elokuu 13, 2009, 17:04:21 ip »

Olen ollut hyvin laiska tutustumaan koko PID:in sielunelämään, lämmönsäädinhän se vain on ja näyttää vieläpä toimivan ihan samalla tavalla, kun juottimissanikin  :P (Pace).

Minullakin lämpö hyppää uuton jälkeen joskus ehkä viisikin astetta... Tästä ei ole ollut minulle mitään haittaa, sillä huuhtaisen joka uuton jälkeen suihkusihdin pikku kattilaan. Tietysti, jos heti perään laittaa uuden kahvin tulemaan ilman huuhtelua, niin voisihan se sitten olla ongelmakin? Lämpö tipahtaa huuhtaisemalla ja jää siihen säädettyyn, jos siihen huuhtelun pysäyttää.
Toisekseen, en tiedä (laiskuutta taasen), miten nuo asetukset saa näkyviin? Voin katsoa, jos kerrot näppäinkombinaation... Saattoihan se kyllä tulla kitin mukanakin? Ja googlaamalla tietysti heti käsillä...

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Bad-E

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #57 : Elokuu 13, 2009, 17:40:18 ip »

Auberissa pääsee PID -asetuksia muuttamaan, kun näppäilee koodin 0036. Samoin kun Tinurilla, ei ole hirveästi tullut näppäiltyä PID:in arvoja. Pääasia PID:in asetuksen jälkeen on ollut, ettei ole tarvinut lämpösurffata ja mahdollisuus vaihtaa lämpötilaa pavusta riippuen. Mutta nyt kun tuli puheeksi, niin voisi noita Bogeyn asetuksia kokeilla, jos eroaisi jotenkin edellisistä asetuksista. Vähän hidas reagointi oli mun edellisissä asetuksissa, mutta toiminut muuten ihan passelisti. Jos nyt saisi vähän ärhäkämmän lämmityksen.
Kirjattu

bogey

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #58 : Elokuu 13, 2009, 17:42:08 ip »

Toisekseen, en tiedä (laiskuutta taasen), miten nuo asetukset saa näkyviin? Voin katsoa, jos kerrot näppäinkombinaation... Saattoihan se kyllä tulla kitin mukanakin? Ja googlaamalla tietysti heti käsillä...

PID asetukset saa valitsemalla
set -> 0036

Auberin asetukset vaan ei taida ihan suoraan toimiva, sillä sen ohjelmistoa on modattu verrattuna muihin kiinalaisiin.
Esim SOAF asetusta ei ole ja siinä on jotain proprietary asetuksiakin nopeampaa palautumista varten.
Auberins kitille ohjeita
http://junglist.org/silvia/Operation%20manual%20for%20Rancilio%20Kit%20v3.pdf
http://junglist.org/silvia/SYL-1512A%20instruction%202.1.pdf
Asennus: http://www.fcbayern.dk/inst.pdf

Ja geneerisempiä:
http://auberins.com/images/Manual/Manual%20version%203.4.pdf
http://auberins.com/images/Installation_guide_for_PT100M.pdf

Muille kiinalaisille PIDeille löysin täältä geneeriset ohjeet
http://users.rcn.com/erics/PID/
Kirjattu

bogey

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: PID Silviaan
« Vastaus #59 : Elokuu 13, 2009, 17:47:53 ip »

Auberissa pääsee PID -asetuksia muuttamaan, kun näppäilee koodin 0036. Samoin kun Tinurilla, ei ole hirveästi tullut näppäiltyä PID:in arvoja. Pääasia PID:in asetuksen jälkeen on ollut, ettei ole tarvinut lämpösurffata ja mahdollisuus vaihtaa lämpötilaa pavusta riippuen. Mutta nyt kun tuli puheeksi, niin voisi noita Bogeyn asetuksia kokeilla, jos eroaisi jotenkin edellisistä asetuksista. Vähän hidas reagointi oli mun edellisissä asetuksissa, mutta toiminut muuten ihan passelisti. Jos nyt saisi vähän ärhäkämmän lämmityksen.

Olen käsittänyt että Auberin default asetukset toimii auberissa hyvin, lämpenee nopeasti ja palautuminenkin pitäisi olla nopeaa. En menisi niitä paljon säätämään.

Auberin asetuksilla tällä Kiinalaisella PID:llä lämpötila nousee todella nopeasti ja lämpötila tasoittuu vakaaksi, mutta overshoottia tulee helpommin enemmän.
Eli minulla on käytössä siis tuo ebaysta tilattu n2006p.
Kirjattu