Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Rocket Giotto Evoluzione  (Luettu 10175 kertaa)

kahvikolli

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Rocket Giotto Evoluzione
« : Maaliskuu 16, 2011, 17:22:21 ip »

Moi!

Hankin tuossa vähän aikaa sitten uuden Rocketin Giotto Evoluzionen... Kone valtavan ihana, mutta uutossa *edelleen* lieviä ongelmia...
Minulla on kyllä mylly, jota käytän kahvin jauhamiseen, ja yleensä käyttämäni kahvijauhe on tuoretta. (pavut jauhettu samana päivänä)
Esso kuitenkin valuu hiukan nopeasti, huolimatta erittäin voimakkaasta tamppauksesta ja kahvin lievästä yliannostelusta...

Onko kenelläkään ehdotella enää muita vaihtoehtoja, joilla uuttoa voisi korjailla?? Olen yrittänyt kokeilla eri kahveja, tampata vieläkin tiukemmin ja käyttää jopa aavistuksen liian täyttä filtteriä.  Silti uutto jää lyhyeksi, n. 20 sekunnin kieppeille...  Kahvijauhe on siis niin ohutta kuin myllystä suinkin lähtee, eli onko myllynvaihtokin vielä esissä?? :O Mylly on kyllä joku ihan pilipali-markettiversio, mutta edelliseen (huomattavasti edullisempaan, markettitasoiseen koneeseeni kahvi oli ok, joskus jopa hiukan liiankin ohuen oloista...)
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Rocket Giotto Evoluzione
« Vastaus #1 : Maaliskuu 16, 2011, 18:15:25 ip »

...eli onko myllynvaihtokin vielä esissä?

On.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: Rocket Giotto Evoluzione
« Vastaus #2 : Maaliskuu 16, 2011, 18:17:51 ip »

yleensä käyttämäni kahvijauhe on tuoretta. (pavut jauhettu samana päivänä)
Esso kuitenkin valuu hiukan nopeasti

Kyllä siinä on jo paljon eroa, onko jauhettu 15s. sitten, tai 5h sitten.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

kaffemi

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 119
Vs: Rocket Giotto Evoluzione
« Vastaus #3 : Maaliskuu 16, 2011, 18:25:56 ip »

Moi!

Hankin tuossa vähän aikaa sitten uuden Rocketin Giotto Evoluzionen... Kone valtavan ihana, mutta uutossa *edelleen* lieviä ongelmia...
Minulla on kyllä mylly, jota käytän kahvin jauhamiseen, ja yleensä käyttämäni kahvijauhe on tuoretta. (pavut jauhettu samana päivänä)
Esso kuitenkin valuu hiukan nopeasti, huolimatta erittäin voimakkaasta tamppauksesta ja kahvin lievästä yliannostelusta...

Onko kenelläkään ehdotella enää muita vaihtoehtoja, joilla uuttoa voisi korjailla?? Olen yrittänyt kokeilla eri kahveja, tampata vieläkin tiukemmin ja käyttää jopa aavistuksen liian täyttä filtteriä.  Silti uutto jää lyhyeksi, n. 20 sekunnin kieppeille...  Kahvijauhe on siis niin ohutta kuin myllystä suinkin lähtee, eli onko myllynvaihtokin vielä esissä?? :O Mylly on kyllä joku ihan pilipali-markettiversio, mutta edelliseen (huomattavasti edullisempaan, markettitasoiseen koneeseeni kahvi oli ok, joskus jopa hiukan liiankin ohuen oloista...)

Mitenkäs pavut, ovatko tuoretta paahtoa? Sitä ainakin kannatta kokeilla. Joka tapauksessa myllyn päivittäminen hienompaan jauhatukseen kykenevään vaikuttaa todennäköiseltä. Itse totesin saman, kun hankin "kunnollisen" koneen joku aika sitten. Päädyin hankkimaan Varion, josta täälläkin paljon juttua. Säätövaraa riittää (varsinkin kun säädin hieman hienommalle, kun karkeaa päät en itse tarvitse).

Kirjattu

kahvikolli

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Rocket Giotto Evoluzione
« Vastaus #4 : Maaliskuu 16, 2011, 18:51:40 ip »

no tos siis justiinsa hifistelin lisää... otin filtterin irti kahvasta, ja painoin sen kahvin sinne sitten kiinni... siis ihan järkyttävän tiukkaan... :D ja naksautin sen filtterin vasta sen jälkeen kiinni kahvaan... (eli siis jos toi kahvan malli on tuttu, ni varmaanki älyää, et miks helpompaa painaa ilman et se filtteri on kiinni kahvassa... oli siis se ykspuoleinen kahva tuplaesson keittoa varten!!! )  ja tuplafiltteriin tuli sellanen 22 g kahvijauhetta, eli aika reilu annos. sillon pääsin siihen n. 9-11 (muistaakseni ?) bar:in uuttopaineeseen, ja n. 30 sekunnin uuttoaikaan... tulos oli hyvä ja crema runsas...

js OskuK:lle: oon kyl kokeillu aivan tuoreellakin kahvilla (jauhatuksesta n. 5-10 sek), siis ihan vastajauhetulla. itse kahvin tuoreudesta en oo ihan varma, kun sitä yleensä ostan Hgin erikoisliikkeistä...  eli siis on saattanu seisoa mulla kotona niis myyntipusseissakin jonkun aikaa, maks. kuitenkin puol vuotta ja sillonkin mahd. ilmatiiviisti, viileessä ja valolta suojattuna...
Kirjattu

kahvikolli

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Rocket Giotto Evoluzione
« Vastaus #5 : Maaliskuu 16, 2011, 19:09:23 ip »

ja itse asiassa vielä unohdin mainita tossa edellisessä viestissä... tai siis kysyä... onko kenelläkään mitään vinkkiä siihen, et miten sitä kahvia kannattaa tampata siihen filtteriin, jos haluaa pitää sen filtterin kiinni siinä kahvassa??  tai no siis eihän se siitä mitenkään poikkea, vaan kahvi laitetaan filtteriin, ja painetaan sillä tampperilla... :DDDDDD
mutta siis pointtini oli, että onko kenelläkään ehdottaa jotain hyvää "vippaskonstia", jolla saisi helpotettua sitä sen kahvan paikallaan pysymistä, jotta kahvi tulisi helpommin tampattua suoraan ja riittävällä voimalla...? vai onko vaan helpompaa pitää se filtteri irti kahvasta ja
naksauttaa se kiinni kahvaan vasta juuri ennen uuttoa..? :DD
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Rocket Giotto Evoluzione
« Vastaus #6 : Maaliskuu 16, 2011, 19:14:39 ip »

tuore kahvi ≠ vastajauhettu

Tuoreella kahvilla siis tarkoitamme yleensä papua joka lähti paahtimesta vajaa kaksi viikkoa sitten.

Espresson valmistamisen kanssa ongelmana on yleisemmin hiilidioksidin vääjäämätön karkaaminen pavuista, jota ei ilmatiiviys eikä valolta suojaaminen ehkäise (sen sijaan pakastaminen heti tuoreeltaan, taikka säilöminen "paineenalaisesti" auttaa).

ja itse asiassa vielä unohdin mainita tossa edellisessä viestissä... tai siis kysyä... onko kenelläkään mitään vinkkiä siihen, et miten sitä kahvia kannattaa tampata siihen filtteriin, jos haluaa pitää sen filtterin kiinni siinä kahvassa??  tai no siis eihän se siitä mitenkään poikkea, vaan kahvi laitetaan filtteriin, ja painetaan sillä tampperilla...

Mikäli pöydänreuna kestää, niin aseta kahva sitä vasten toiselta kulmalta. Toki filtteriin erikseen tamppaaminen on ihan yhtä toimiva ratkaisu, tällöin tosin kannattaa irroittaa se filtteriä kiinnipitävä "käppyrä" kahvasta, jotta filtteri ei "naksahda" kun sen laittaa takaisin (kakku irtoaa helposti reunoista).
Kirjattu

kahvikolli

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Rocket Giotto Evoluzione
« Vastaus #7 : Maaliskuu 16, 2011, 19:41:17 ip »

kiitoksia tarkennuksista. muistan seuraavan kerran... ;)

kahva kannattaa siis ilmeisesti laittaa pöydänkulmalle niin, että se nokkaosa (josta kahvi valuu kuppiin) "roikkuu" pöydänreunan ulkopuolella, eli siis vain sen kahvan pohjaosan reuna on pöytää vasten..? ja siihen väliin kannattaa varmaankin hankkia tamppausmatto..? kun filtteriä kiinnipitävää metallikehikkoa en viitsisi ottaa irti, kun (tulevan) knockboxin käyttö on helpompaa, kun filtteri kestää kiinni kahvassa "itsestään"...

ja kiitoksia vielä säilytysvinkeistä, pitääkin kattoa et mahtuisko kahvipussit tökkään tonne pakastimen puolelle... :DDD
Kirjattu

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: Rocket Giotto Evoluzione
« Vastaus #8 : Maaliskuu 16, 2011, 19:56:21 ip »

ja kiitoksia vielä säilytysvinkeistä, pitääkin kattoa et mahtuisko kahvipussit tökkään tonne pakastimen puolelle... :DDD


ne kahvipussit kannattaa kyl sit pakata iha kunnolla jos pistää pakkaseen.. esim venttiilipussien päälle teipit tms... jos on jotain paperipusseja niin niiden pakastamisesta en tiedä.. onko siitä edes hyötyä, jos kahvi on kovin vanhaa jo valmiiksi..??? osta ennemmin tuoretta kahvia.. helsingissä jo asustelet, niin kaffan kahvia saa sieltä täältä, sitten on cafetoriat ja caffit ja sävystä kallion ghetoista saa turun kahvipaahtimon tuotteita..
Kirjattu

kahvikolli

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Rocket Giotto Evoluzione
« Vastaus #9 : Maaliskuu 16, 2011, 20:47:10 ip »

no siis itse asiassa se ongelma onkin just siinä... en nimittäin asu Hgissä, vaan jossain ihan muualla... -valitettavasti... :DD
ja kahvit oon kyl pitempää säilytystä varten oon teippaillu noi kaikki venttiilipussit aika perusteellisesti, niin avauskohdasta kun venttiilistäkin ja vähän muutenkin ympäriinsä... ;DD ja pussit taitaa yleensä olla materiaaliltaan jotain folioo tms. "metallitettua" muovia tms.
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Rocket Giotto Evoluzione
« Vastaus #10 : Maaliskuu 16, 2011, 23:07:44 ip »

Vaikka papujen tuoreus onkin tärkeää, niin oireet ovat yksiselitteisen selvät. Hanki parempi mylly.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Rocket Giotto Evoluzione
« Vastaus #11 : Maaliskuu 17, 2011, 08:50:34 ap »

Onhan Giotton käyttö sinulle tuttua? Teet tarvittavat jäähdytyshuuhtelut ennen uuttoa, jne?
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

kahvikolli

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Rocket Giotto Evoluzione
« Vastaus #12 : Maaliskuu 17, 2011, 13:18:42 ip »

siis koneen käyttötekniikan kyllä pitäisi periaatteessa olla kunnossa, ja oireethan kyllä viittaavat siihen, että se vika on siinä kahvijauheen karkeudessa, kun kuitenkin hampaat irvessä tamppaamalla (suunnilleen nostaa ittensä sen tampperin varaan ilmaan... :DD) kahvinkeitto onnistuu juuri kuten kuuluu... uutoaika n. 30 +/- 5 sek ja tuloksena kunnollinen, voimakas espresso, jonka tilavuus n. 25-30 ml ja päällä runsas crema. ja uuttopaineena palvelee tällöin se n. 9 bar, joka giotton kylkeenkin on "sopivan vihreäksi" merkitty...
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Rocket Giotto Evoluzione
« Vastaus #13 : Maaliskuu 17, 2011, 14:00:02 ip »

Tamppausvoimalla ei pitäisi olla valumisaikaan hirveästi vaikutusta... näin ainakin viisammat ovat joskus todenneet.

Panostaisin tuohon annosteluun, kahvijauhe pitää saada tasaisesti/paakuttomasti siihen sihtiin (tutustu ihmeessä WDT-tekniikkaan) ja liian isot annokset tuovat myös omat ongelmansa (kakku rikkoontuu uutossa ja espresso valuu pitkäksi). Kyllä noilla halpismyllyillä jonkinlaisia uuttoja pitäisi saada aikaiseksi, maku ei välttämättä ole paras, mutta kuitenkin 20-30 sekunnin uuttoja, tuottaen kuppiin espressoa 20-50 grammaa  :)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

kahvikolli

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Rocket Giotto Evoluzione
« Vastaus #14 : Maaliskuu 17, 2011, 15:22:27 ip »

jotenkin mun on aika vaikee uskoo, ettei tamppausvoimalla ois vaikutusta valumisaikaan... no, en siitä nyt sen enempää ala seota... :D
mutta annosteluun ja muuhun oon kyllä yrittäny panostaa, ja niitä muutenkin vaihdella ja säädellä, mutta silti tilanne on hiukan kehno.

pitänee vaan hankkia jostain tuoreempaa kahvia ja kokeilla vielä sillä ja kunnollisella tampperilla (edellinen olikin hiukan turhan pieni, ja ajattelin kokeilla giotton omaa tampperia, joka tuli koneen mukana...) ja jos näistäkään keinoista ei ole apua, niin kokeilla sitten uudella myllyllä...
Kirjattu