Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Perkolaattori  (Luettu 40513 kertaa)

Kahvituomari

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
    • Kahvituomari-blogi
Perkolaattori
« : Kesäkuu 30, 2010, 00:36:57 ap »

Sain vihdoin hankittua kauan himoitsemani perkolaattorin. Nyt kysyisinkin minkälaisia kokemuksia muilla on sen käytöstä.

Itse olen huomannut seuraavat:
1. Purua kannattaa laittaa enemmän kuin suodatinkeittimeen
2. Purun ei tarvitse olla pannujauhatusta, vaikka jostain olen niinkin lukenut. Perus suodatinjauhatus riittää.

Oma laitteeni on sähköllä toimiva, joka katkaisee automaattisesti virran kun kahvi on valmis. Pitääköhän laite itsessään kahvin kuumana sen jälkeen? Tämä tietenkin täytyy selvittää myös itse (laite on käytetty, ei ohjeita). Laittakaahan kaikkea mahdollista perkolaattori-tietämystä kehiin. Olen pelkkänä korvana.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Perkolaattori
« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2010, 12:06:26 ip »

Veikkaanpa että keitin ei pidä vettä lämpimänä, koska siellä on se yksi ainoa vastus, joka on mitoitettu veden kiehuttamiseen. (?)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Kahvituomari

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
    • Kahvituomari-blogi
Vs: Perkolaattori
« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2010, 12:16:36 ip »

Tänään tuli surffailtua asian tiimoilta ja ainakin OBH Nordican keittimessä siellä jää lämpö päälle. Oma ikiaikainen Russell Hobbsini muistuttaa hyvin paljon sitä keitintä ulkonäöltään. Tosin omani on sen verran vanhempi, että se ei vielä mitään tarkoita. Aamulla tuli taas keitettyä masiinalla kaffeet ja on hyvää!

Lämpöasiasta tuun itse saamaan selvyyden ilmeisesti vasta sitten kun keitän isommalle porukalle kerralla ja kaikkea ei siis kaadeta heti.

Nyt vaan kaikkea perkolaattori-kokemusta kehiin pyydän. Aamusurffailulla on löytynyt lähinnä keskustelua keittimen puhdistuksesta.
Kirjattu

Kahvituomari

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
    • Kahvituomari-blogi
Vs: Perkolaattori
« Vastaus #3 : Heinäkuu 01, 2010, 08:58:59 ap »

Kyllä laitteessa on lämpövastus kahvin lämpimänä pitämiseen. Nyt just hörpin vähän seissyttä, mutta kuumaa kahvia.

Oon huomannut näiden monien keittokertojen aikana (viikon ollut keitin), että perus Presidentti tummapaahto ei oikein ole hyvää tällä menetelmällä. Perkolaattori ei oikein saa irti siitä sitä samaa, minkä takia oon juonut aamukahvina Tummaa jo vuosia. Mutta vähän tummempi paahto, niin hyvää tulee! Oon keitellyt Arvid  Nordqvistin Franskrostia, mikä on sekin vielä sopuhintainen. Se on selvästi parempaa!

Minkäslaisia mittasuhteita väki käyttää perkolaattorissa kahvi/vesi? Itse käytän Moccamaster-mittaa ja suhde on 3 mittaa / 4dl.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Perkolaattori
« Vastaus #4 : Heinäkuu 01, 2010, 09:55:54 ap »

Eipä taida kovin montaa perkolaattorin eli "pulputuspannun" käyttäjää tältä foorumilta löytyvän?
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Perkolaattori
« Vastaus #5 : Heinäkuu 01, 2010, 11:30:51 ap »

Eipä taida kovin montaa perkolaattorin eli "pulputuspannun" käyttäjää tältä foorumilta löytyvän?

Ilmeisesti ei. Omatkin kokemukseni perkolaattorista ovat lapsuudesta ja mummolasta. Muistelisin että kyllä se perkolaattorikahvi ihan kahville maistui.

Periaatteessa kiinnostaisi koestaa kyseistä laitetta - lähinnä katsoa kuinka se kohtelee näitä laadukkaampia kahveja. Nostalginen toimintaperiaate kun ei kuulosta mitenkään ideaaliselta, eli jo uuttunutta kahvia lämmitetään voimakkaasti useaan otteeseen uudelleen. Mutta tuota pitäisi maistaa ennen lopullista tuomiota. Mututuntumana veikkaisin että soveltuu parhaiten "kahvimaisille" kahveille.

Itse olen huomannut seuraavat:
1. Purua kannattaa laittaa enemmän kuin suodatinkeittimeen

Millainen vaikutus tällä oli lopputulokseen?

Minkäslaisia mittasuhteita väki käyttää perkolaattorissa kahvi/vesi? Itse käytän Moccamaster-mittaa ja suhde on 3 mittaa / 4dl.

Näillä perinteisimmillä menetelmiää 4 desiin, eli 400g vettä käytetään suurinpiirtein 25g kahvia ("kaava": 25*16=400). Muistelisin että mokkamasterin "tuplamitta" antaa kahvia 12-14 grammaa riippuen ottaako kukkurallisia vaiko tasoitettuja. Tuosta laskien 4dl laittaisin kaksi kukkuraista mokkamastermittaa.

Viitaten tuohon edelliseen kysymykseen: millainen ero on maussa 2 mittaa vs. 3 mittaa?

Wikipedia kertoo että perkolaattori yliuuttaa kahvia helposti. Yliannostelu voisi auttaa tasaamaan tätä (yliannostellessa kahvi kun yleensäottaen aliuuttuu, mutta lopputulos on konsentraatioltaan vahvaa).
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Perkolaattori
« Vastaus #6 : Heinäkuu 01, 2010, 19:01:46 ip »

Perkolaattoria tulee käytettyä lähinnä silloin kun vierasjoukolle keitetään kahvit. Kahvina valmiiksi jauhettu Paulig Parisien. Annostelu maksimimääräisenä, joskus puruja tulee liikaakin, tällöin puruja löytyy säiliön sihdin päältä keiton jälkeen. Kahvia voi maustaa erilaisilla makusiirapeilla, suosiossa ovat olleet etenkin hasselpähkinä ja suklaa. Perkolaattorin plussana on kuuma kahvi ja jos laite toimii sähköllä se myös melko todennäköisesti pitää kahvin kuumana. Ei ole niin tarkkaa tulevatko vieraat kahvipöytään heti vai vasta vartin päästä.

Kuppiin tulee heitettyä myös espressokoneella vaahdotettua maitoa. Jos maidon vaahdotus innostaa, saanee kohtuullista vaahtoa aikaiseksi myös halvalla (15e?) pressopannulla. Tästä aiheesta lisää tarvittaessa, saa kysyä.

Perkolaattorin puhdistus on mielestäni vaikeata. Kahvi tahraa nopeasti kiiltävät osat eikä käsi- tai konepesu vaikuta irrottavan likaa kovin tehokkaasti. Cafizaan tai vastaavaan puhdistusaineeseen osat upottaessa lika kyllä lähtee. Omassa laitteessani kannessa on läpinäkyvä osio, josta näkee kahvin pulputuksen. Mukava visuaalinen lisä, mutta kannen purkaminen osiin puhdistusta varten on työlästä.

Itse välttelen perkolaattorikahvin keittämistä, kun on noita mielenkiintoisempiakin laitteita tullut hankittua.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Kahvituomari

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
    • Kahvituomari-blogi
Vs: Perkolaattori
« Vastaus #7 : Heinäkuu 02, 2010, 12:01:15 ip »

Jos purua on liian vähän, niin omat soppani ainakin maistui tosi vetisiltä.

Suodatinkahvini teen Moccamaster-asteikolla 3,5 mittaa = 4 kuppia (keitinasteikko, 4 kuppia on noin 5,5 dl) vettä. Ja perkolaattoriin laitan 4,5 mittaa = 5 dl vettä. Ero ei siis ole huima, mutta kuitenkin suosittelen enemmän purua perkolaattoriin.

Purun kannattaa olla aika tummaa. Presidentin tummapaahto tuntuu hieman liian vaalealta. Arvid Nordqvistin Franskrost on jo sinnepäin. Parisienia pitää kokeilla.

Parhaat kahvit sain kun käytin itse vastajauhamaani Starbucks Sulawesia (Bold). Näin jälkiviisaana tuntuu siltä, että hyvä kahvi lähinnä oli seurausta kunnon pavuista, ei niinkään valmistusmenetelmästä. Mutta se kahvi oli todella hyvä kahvi!

En ole vieläkään kokeillut keittää isoa määrää. Eli kaikki kommenttini perustuu 3-5:n kupillisen keittämiseen, mikä tuskin on ideaalimäärä perkolaattorilla keittämiseen.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Perkolaattori
« Vastaus #8 : Heinäkuu 02, 2010, 12:26:02 ip »

En ole vieläkään kokeillut keittää isoa määrää. Eli kaikki kommenttini perustuu 3-5:n kupillisen keittämiseen, mikä tuskin on ideaalimäärä perkolaattorilla keittämiseen.

Perkolaattorin toimintaperiaate on sellainen, että se tosiaan varmasti toimii parhaiten sillä vesimäärällä, jolle se on suunniteltu. Pannuja toki löytyy monenkokoisia, mutta Suomessa valikoima on aika pieni.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Perkolaattori
« Vastaus #9 : Heinäkuu 02, 2010, 13:30:15 ip »

Vieraskahvit suuremmalle porukalle keittelen tuolla suuremmalla Clasun mallilla (12 kuppia)

http://www.clasohlson.fi/Siteseeker/Search_o.aspx?q=perkolaattori

Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Perkolaattori
« Vastaus #10 : Heinäkuu 02, 2010, 16:08:12 ip »

Jos purua on liian vähän, niin omat soppani ainakin maistui tosi vetisiltä.

Kuten akallio jo viittasikin, niin voipi olla että laite ei toimi "ideaalisti" vajailla annoksilla. Moccamasterkaan ei toimi ideaalisti vajailla annoksilla - tämä tuli taas pitkästä aikaa todettua juhannuksen aikaan kun kylässä keittelin sillä 4 kupillista tuoreesta pavusta. Jos laitteen antoi hoitaa homman itsestään, niin lopputuloksena oli käytännössä onkalo kahvipedin läpi paperiin saakka. Maku sen mukainen. Onneksi "MM":n rakenne on suhteellisen avara ja uuton aikana voi tilannetta korjata suht hyvin lusikalla pyörittelemällä - mutta tällöin vaivaa tulee nähtyä lähes yhtä paljon kuin olisi suoraan käsipelillä valmistanut.

Suodatinkahvini teen Moccamaster-asteikolla 3,5 mittaa = 4 kuppia (keitinasteikko, 4 kuppia on noin 5,5 dl) vettä. Ja perkolaattoriin laitan 4,5 mittaa = 5 dl vettä. Ero ei siis ole huima, mutta kuitenkin suosittelen enemmän purua perkolaattoriin.

Kyllä tuo minulle on jo huimaa lähentelevä ero. Moccamasterilla annostelet 0.64 mittaa per desi ja perkolaattorilla 0.9 mittaa per desi. Ero hitusen yli 40%. Vastaa siis sitä että neljää kuppia Moccamasterilla keitellessä käyttäisit noin 5 mittaa kahvia. Pienissä määrissä pienet erot merkitsevät enemmän - litran vesimäärän kanssa tuon huomaisi jo helpommin (60g vs. 84g kahvia).
Kirjattu

Kahvituomari

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
    • Kahvituomari-blogi
Vs: Perkolaattori
« Vastaus #11 : Heinäkuu 05, 2010, 07:39:21 ap »

Oon tässä keitellyt nyt tuollasta isompaa annosta aamuisin (6 kuppia), ja ero pienempiä määriä keitettäessä on todella iso. Pienemmillä määrillä tulee laihaa ja vetistä kahvia. Isolla määrällä saa pehmeän ja voimakkaan makuista kahvia. Eli suosituksena sanoisin, että alle 5-6 kuppia ei kannata perkolaattorilla tehdä. Ei ainakaan mulla luonnistu.
Kirjattu

fromtexas

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vs: Perkolaattori
« Vastaus #12 : Marraskuu 22, 2010, 01:29:14 ap »

itse olen käyttänyt ainoana keittimenä perkolaattoria jo viitisen vuotta enkä enää muuta huoli...
käytössäni on Nordican 1,2litranen sotaratsu josta hajosi eilen tulppa (se nappula siinä kannessa) joten huomenna Haaparannalle kyselemään olisko teräs nuppia hyllyssä...
annosteluna 1dl vettä = 10ml puruja PANNUjauhatuksella koska suodatinjauhatus tukkii sihdin reijät ja moska tulee läpi kahviin..
Ja käytössä AINA todella kylmää vettä koska jos käytät lämmintä vettä, termostaatti sammuttaa keittimen ennen kuin kahvi on valmista..
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Perkolaattori
« Vastaus #13 : Marraskuu 22, 2010, 07:37:54 ap »

Perkolaattoreissa muovinuppi vaikuttaa ns. kuluvalta osalta. Omassa OBH Nordica -laitteessani nuppi hajosi ehkä n. neljän vuoden käytön jälkeen. Tässä vaiheessa muovi oli tosin jo kauttaaltaan halkeillut. Valmistaja lähetti postissa pari uutta nuppia, näiden rakenne vaikuttaa paljon paremmalta ja muovi monta kertaa paksummalta. Clas Ohlson näyttää pitävän vaihtonuppeja (Coline) valikoimassaan.

Olisikohan eräs nupin tavoitteista tarjota kuumenematon tarttumapinta. Teräs ei liene niitä yleisimpiä nupin materiaaleja.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2010, 08:59:57 ap kirjoittanut tirofaux »
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Perkolaattori
« Vastaus #14 : Marraskuu 22, 2010, 11:46:53 ap »

Itsekin kymmeniä vuosia perkolaattorin kanssa keitelleenä voinen todeta samaa: se muovikupu on kuluva osa. Ja niitä saa kyllä yleisesti huoltoliikkeistä.
Oma hmm, melko epäortodoksinen tapani käyttää keitintä sisälsi heti kahvin valmistumisen jälkeen johdon irroituksen, ja jäähtyvän kahvin säilytys keittoastiassa. Kahvi huononee vauhdilla jos ei heti kytke virtaa pois. Kahvi on seuraavana päivänkin melko hyvää, kattilassa nopeasti lämmitettynä ;-)
Samaan ei päästä milllään muulla keitintyypillä. Huonona puolena perkolaattorin pohjan lämmityselementti syöpyy, mikä on loogista, koska keittimessä on useampaa metallia. Tämä syöpymä aiheuttaa sen että keitin alkaa tehdä laihaa kahvia, ja keitin pitää päivittää jo n. 10v. käytön jälkeen ;-D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2010, 12:41:15 ip kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::