Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: HX-kone vai kaksiboilerinen - ja mikä?  (Luettu 5409 kertaa)

kenkku

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
HX-kone vai kaksiboilerinen - ja mikä?
« : Marraskuu 18, 2011, 04:29:38 ap »

Pitkään olen espressoa nautinnolla juonut, mutta kotona tyytynyt keittämään mutterikeittimellä, koska olen päättänyt kerralla sitten hankkia "kunnon koneen". Vuodet vaan kuluu hukkaan odotellessa, että milloin on varaa kyseiseen hankintaan. Nyt totesin, että kun kerran koneen on kuitenkin hankkimassa, ostaa mahd aikaisin, niin jää enemmän vuosia nauttia siitä. Ja sitten kerralla sen kunnollisen. Olen huomannut, että laitteistoon liittyy varsinainen viidakko teknkiikkaa ja terminologiaa, josta jonkin  verran olen selkoa saanut. En halua automaattikeitintä. Käyttöni on sekä espresso että myös maitopohjaiset kahvit, kunnon mylly jo on. Haluan ehdottomasti, että koneessa on mahdollisuus suoraan vesiliitäntään. Löytämissäni vaihtoehdoissa on Rocket Cellini Plus espresso coffee machine 1479e Expobar Leva dual boiler 1390e ja quick mill veterano 1790e, Bricoletta volante menee yli jo yli 2000e - ei taida tuoda lisäetuja edellisiin?? Onko muita vaihtoehtoja?? Osaako joku perehtyneempi avata ongelmakenttää ja näin auttaa minua suuren päätökseni edessä
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: HX-kone vai kaksiboilerinen - ja mikä?
« Vastaus #1 : Marraskuu 18, 2011, 10:54:00 ap »

Miltei samalla (€1995:-) hinnalla saat suomalaisen firman maahantuoman Izzo Alex Dueton.
En ole ollenkaan varma, onko se lisähinnan väärti.

Täyttää kuitenkin kriteerisi. Lisäherkkuna kunnon PID, kylmät kuoret ja hiljainen pumppu.
Nyt kuuluu olevan jo versio 3. Siinä on kuulemma jo niin hiljainen käynti, että ei oikeastaan kuulu edes viereen. Tosin tehtaalla ei meinaa kapasiteetti riittää, vaan BB:llä on niihin jono.

Suomalainen maahantuoja on pelannut mallikkaasti. Pikkuvian korjauksessa (sain uuden painemittari viallisen tilalle) ja ehkä se auttaa myös mahdollisessa kuljetusvauriossa, joka jo 35 kg laitteella on huomattava riski.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

jpp

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
Vs: HX-kone vai kaksiboilerinen - ja mikä?
« Vastaus #2 : Marraskuu 18, 2011, 12:48:45 ip »

Hei, kävin samaa pohdintaa läpi tässä hiljattain ja koska minulla ei tuo vesiliitäntä ollut pakollisena kriteerinä, olin jo hyvin lähellä Bezzeran BZ7:n, tai BZ10:n hankintaa. Sattumusten kautta hankin kuitenkin hyvin vähän käytetyn Rocket Cellini Professional demokoneen Saksalaiselta jälleenmyjältä. Tuo Professional on muutoin samanlainen, kuin Evoluzione malli, mutta siinä ei ole lainkaan vesisäiliötä. Olen ollut koneeseen todella tyytyväinen ja uskon, että sen ominaisuudet ja laatu ei tule olemaan se kahvin laatua rajoittava tekijä vuosikausiin (omat taidot ovat varmasti).

Kaikista koneista tuntuu löytyvän netistä paljon kehuja ja myös negatiivisia kokemuksia. Jokatapauksessa tämä arvostelu Evoluzione-mallista auttoi minua päätöksenteossa: http://www.bellabarista.co.uk/pdf/Rocket-Espresso-Evoluzione-v3.pdf

Tuo HX-koneen keskustelua herättänyt viilennyshuuhtelu ei ole osoittautunut ainakaan minun kannaltani ongelmaksi, varsinkin kun vesisäiliötä ei tarvitse täytellä. Valumisaltaan kun saan vielä kytkettyä viemäriin, niin homma on jo liiankin vaivatonta  :)

Petteri
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: HX-kone vai kaksiboilerinen - ja mikä?
« Vastaus #3 : Marraskuu 18, 2011, 14:00:18 ip »

Haluan ehdottomasti, että koneessa on mahdollisuus suoraan vesiliitäntään. Löytämissäni vaihtoehdoissa on Rocket Cellini Plus espresso coffee machine 1479e Expobar Leva dual boiler 1390e ja quick mill veterano 1790e, Bricoletta volante menee yli jo yli 2000e - ei taida tuoda lisäetuja edellisiin?? Onko muita vaihtoehtoja?? Osaako joku perehtyneempi avata ongelmakenttää ja näin auttaa minua suuren päätökseni edessä

En osaa, mutta tuolla kaupalla on kätevä rajaamismahdolisuus tuohon vesilitäntään, ja toki muihinkin ominaisuuksiin: http://www.baresta.com/FESTWASSERANSCHLUSS--c-601.html

Olen ollut näkevinäni että Oscarinkin saisi vesijohtoversiona.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: HX-kone vai kaksiboilerinen - ja mikä?
« Vastaus #4 : Marraskuu 18, 2011, 17:45:11 ip »

Suosittelen varauksetta kiinteätä vesiliityntää  ;D
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: HX-kone vai kaksiboilerinen - ja mikä?
« Vastaus #5 : Marraskuu 18, 2011, 19:51:51 ip »

Suosittelen varauksetta kiinteätä vesiliityntää  ;D

Miksi?
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

kenkku

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vs: HX-kone vai kaksiboilerinen - ja mikä?
« Vastaus #6 : Marraskuu 28, 2011, 16:06:15 ip »

Kiitos kommenteista; sain hankittua espressocoffeeshopista Rocket cellini evoluzionaren heillä olevan kuponkialennuksen jälkeen(tiputti hintaa 70 euroa) verollisena 1400 euroa - jos on firma saa vielä alvit pois. UPS:n kautta toimittivat ilman lisäkuluja ja kaikkea lisätarvikettakin olivat laittaneet mukaan (ymmärsin että aloituspakkausella olisi ollut eri hinta, mutta tuli tampperit ja putsauslaitteet mukana, oli jopa dvd-levy hyvän epresson tekemisestä??). Hienolta näyttää ja opettelu uuttoja on jo muutama tehty. Ehkä jouluespressot osaa jo tehdä kunnolla
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: HX-kone vai kaksiboilerinen - ja mikä?
« Vastaus #7 : Marraskuu 28, 2011, 16:28:28 ip »

Onnittelut komean laitteen johdosta. Siinä on tiedossa kiintoisaa aikaa. Toivottavasti ei kuitenkaan turhauttavaa -sitäkin tämä opetteleminen voi välillä olla.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: HX-kone vai kaksiboilerinen - ja mikä?
« Vastaus #8 : Marraskuu 28, 2011, 18:28:56 ip »

Miksi?

1. vaivattomuus, ei tarvitse taiteilla vesikannujen kanssa
2. aina raikasta (putkistossa seisonutta, heh heh) vettä

Jokainen varmaankin punnitsee omakohtaisesti tarpeensa "vesituotannon" suhteen, mutta minun kohdalla ei alunperin ollut edes vaihtoehtoa, koska keittimeni oli pelkästään kiinteillä liitynnöillä oleva malli. Nyt en tuosta ominaisuudesta haluaisi luopua mistään hinnasta. Tuotteen (=juoman) lopputuloksen kanssa tällä ei varmasti ole juurikaan merkitystä.

Olen kyllä luvannut keittimeni pojalle "perintölahjaksi", joten voihan se olla, että mikäli hänen (tuleva) asuntonsa vain muovutuu ko. keittimelle soveltuvaksi, voin luultavasti elää myös jonkun PV:n tms. vipukeittimen kera kaikkine puljaamisineen.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: HX-kone vai kaksiboilerinen - ja mikä?
« Vastaus #9 : Marraskuu 28, 2011, 20:16:44 ip »

1. vaivattomuus, ei tarvitse taiteilla vesikannujen kanssa
2. aina raikasta (putkistossa seisonutta, heh heh) vettä

Jokainen varmaankin punnitsee omakohtaisesti tarpeensa "vesituotannon" suhteen, mutta minun kohdalla ei alunperin ollut edes vaihtoehtoa, koska keittimeni oli pelkästään kiinteillä liitynnöillä oleva malli. Nyt en tuosta ominaisuudesta haluaisi luopua mistään hinnasta. Tuotteen (=juoman) lopputuloksen kanssa tällä ei varmasti ole juurikaan merkitystä.

Jebu,

Kyllä kiinteä liitäntä esim Alex Duetossa on tosi hyvä verrattuna siihen miltei mahdottomaan säiliön täyttämiseen verrattuna.

Itse ratkaisin tuon siten, että koneen päällä olevassa kaapissa on 5 litran muovitankki, jonka pohjaan liitin tuon   hanaan tarkoitetun putken.

100 vuotta vanhoista putkista tulee ainakin kraanan sihtiin aina pikku murusia ja muuta likaa, että en halua niitä tukkimaan koneen gruppoa... Tokihan suodatin sen ratkaisisi.

Tosin en siltikään suodata tankkiin laittamaani vettä, mutta ainakin näen sen, mitä sinne kaadan. Mainitsemani muruset saattaa jäädä tankin pohjallekin?
Tuossa tankissani on aika iso (15 cm) korkki ja sen täyttö on tosi helppoa.

Tippakaukalo taas on Alexissa niin iso, että sitäkään en viitsi viemäröidä, onhan se kuitenkin ajoittain tiskattava.

Mulla tämä toimii hyvin näin.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: HX-kone vai kaksiboilerinen - ja mikä?
« Vastaus #10 : Marraskuu 30, 2011, 12:31:13 ip »

Mitäs jos vartoisi? Meinaan, mitäs nyt jos euro repeää, silloin nyt vaikeuksissa olevat maat devalvoivat rajusti, Suomi lultavasti ei. Tuo tarkoittanee että Välimerenmaiden kaffelaitteita saisi tänne halvalla? ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: HX-kone vai kaksiboilerinen - ja mikä?
« Vastaus #11 : Joulukuu 01, 2011, 09:04:54 ap »

Kyllä sitä suomessakin rytisee ja kovaa jos euro täysin käsiin räjähtää. Todennäköisempi vaihtoehto taitaa sitäpaitti olla entistä pienempi euroalue.
Kirjattu