Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kahvitilausta suunnittelen  (Luettu 4712 kertaa)

saunatupa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 12
Kahvitilausta suunnittelen
« : Lokakuu 13, 2012, 10:36:43 ap »

Olen aikeissa tilata raakapapuja Ongebrand nimisestä nettikaupasta.
Noviisina en vain osaa päättää minkä pavun haluan.
Näin ensivaiheessa paahdan kahvin uunissa (olen kokeillut ja toimii).
Pidän kahvista joka on tummaksi paahdettua ja hieman suklaan arominen.

En oikein saa tolkkua tuon nettikaupan laatujen ominaisuuksista.

Jos jolla kulla on kokemusta heidän vihreistä pavuista olisin onnellinen
konsultaatiosta.

Raimo

Ps. Perinteisesti kahvipannulla valmistan kahvini, eli siis pannukahvia jos tämä tieto vaikuttaa pavun valintaan
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2012, 11:22:14 ap kirjoittanut saunatupa »
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kahvitilausta suunnittelen
« Vastaus #1 : Lokakuu 13, 2012, 20:01:33 ip »

Pahoittelut armottomuudesta mutta jos et ole aivan varma siitä mitä haluaisit ostaa niin ei välttämättä kannata keskittyä vielä paahtamiseen.

Jos haluat että kahvi maistuu paahdolta ja hieman suklaalta, kelpaa käytännössä mikä tahansa raakakahvi.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

saunatupa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 12
Vs: Kahvitilausta suunnittelen
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2012, 22:45:30 ip »

Pahoittelut armottomuudesta mutta jos et ole aivan varma siitä mitä haluaisit ostaa niin ei välttämättä kannata keskittyä vielä paahtamiseen.

Jos haluat että kahvi maistuu paahdolta ja hieman suklaalta, kelpaa käytännössä mikä tahansa raakakahvi.

Kiitos. Armottomuus ei ole lainkaan huono asia ja sopii noviisien opastamiseen.
Kun olen tämmöinen kokeilija, että haluan tehdä kaikenlaisia asioita. Esim. olen tehnyt mm tervaa, makkaraa, päreitä, Pihlajanmarjahyytelöä, kalakukkoa, saippuaa, voita ym, ym niin eihän ne aina ihan oikein mene mutta kivaa on kokeilla vanhoja työtapoja.

No juu, tiedän millaista kahvia haluan mutta en saa selvyyttä mikä papu tarjonnasta vastaa tarpeitani.
Tuossa vastauksessa tuli ilmi se mitä halusinkin tietää, eli mikä tahansa raakapapu vastaa minun vähäisiä toiveitani. En hae mitään täydellisyyttä kahvilta, riittää kun saan tuoreempaa ja parempaa kahvia mitä marketit myy. Kunhan kokeilen ja opin.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Kahvitilausta suunnittelen
« Vastaus #3 : Lokakuu 15, 2012, 09:40:40 ap »

Itse olen Ongelta tilannut aina Unwashed Brazil Arabica (Cerrdo) papuja. ihan perustaksi.
Siihen jos lisää vaikka hiukan (paljon) Ethiopian Harrar:ia, niin ollaan aika turvallisilla vesillä.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Fabioso

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Kahvitilausta suunnittelen
« Vastaus #4 : Lokakuu 15, 2012, 10:04:34 ap »

Mä olen tilannut kerran Ongebrandilta, ja tästä pavusta tykkäsin eniten: Excelso, La Esperanza, Organic.

Makuasioitahan nämä on, mutta tuo oli mielestäni hyvä peruspapu aamukahviin. Paahdan Genellä ja keitän Chemexillä. Itse tykkään kans paahtaa aika tummaksi ja haluan että kahvi maistuu kahvilta  ;) Eli en halua mitään "sitruunaisia" tms. vivahteita kahviini. Ja mulla on varmaan samat syyt paahtamiseen kuin kysyjällä, eli paahdan lähinnä itsetekemisen ilosta ja uskon että tuore itsepaahdettu on paljon parempaa kuin kaupanhyllyllä kuukausia seisoneet pavut.

Kannattaa varmaan tilata aluksi vaikka 1 kilo useampaa laatua jolloin löytyy se oma suosikki. Varmaan mikä vaan lajike ajaa hyvin asiansa. Itselläni myös "reilukauppa" ja "organic" on plussaa ja näätäkahvia en tilaisi missään tapauksessa.
Kirjattu

andy_63

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 17
Vs: Kahvitilausta suunnittelen
« Vastaus #5 : Lokakuu 15, 2012, 15:50:47 ip »

Itse suosin "Washed" laatuisia kahveja, "unwashed" tuntui roskaavan  paahtimen tukkoon. Hyvä tapa on tuo ottaa eri laatuja kilo tai kaksi, kyllä niissä aina jotain eroja huomaa, vaikken osaa noita kanelinhäivähdyksiä, sitruunantuoksahduksia tai piparmintun jälkimakuja niin erotella.
Kirjattu

saunatupa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 12
Vs: Kahvitilausta suunnittelen
« Vastaus #6 : Lokakuu 15, 2012, 23:18:56 ip »

Kiitos kaikille valaisevista vinkeistä. Nyt tiedän mitä tilaan.
Kirjattu