Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: mylly Pavonin rinnalle  (Luettu 11235 kertaa)

antipaco

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
mylly Pavonin rinnalle
« : Elokuu 08, 2008, 18:51:12 ip »

Aloittelevana kahvi harrastajana suunnittelen siirtyväni kahvin jauhantaan.
Muutaman vuoden olen kammennut expressoni Pavonin Professional Lusso härvelillä.
Nyt siis edessä myllyn hankinta, toivottavasti asiaan vihkiytyneiltä riittää vinkkiä myllyjen osalta ja
varmaan voisi olla apua papuvalintaankin, mistä jne
Kirjattu

Romus

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20
Vs: mylly Pavonin rinnalle
« Vastaus #1 : Elokuu 09, 2008, 19:05:29 ip »

Enpä osaa suositella mitään tiettyä myllyä, koska itsekin vasta perehdyn asiaan ensimmäistä myllyä hankkiessani. Luin tämän foorumin kaikki myllykeskustelut läpi ja niistä sain jo paljon lisää ymmärrystä. Sinä ehkä arvostat portaatonta säätöä jotta saat hakea sitä oikeaa espressojauhatusta.

Minä taidan ostaa Rockyn, koska se on matalhko ja mahtuu keittiöni työtasolle yläkaapin alle, ja koska portaallisen säädön vuoksi se
passaa kaikkiin jauhatustarpeisiini perkolaattorille, mokkapannulle ja toivottavasti jatkossa espressollekin.

Myllyn valintaan vaikuttaa siis monet tarpeet. Jos kerrot niistä tarkemmin, niin voinet saada hyviäkin suosituksia.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: mylly Pavonin rinnalle
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2008, 08:23:08 ap »

Minulla on kokemuksia myös melko rajallisesti.

Aikani olen turannut siipimurskaimella, Peugeotin käsimyllyllä, Krupsilla ja sittemmin keväällä hankin Rockyn.
Nyt ei ole enää ongelmia jauhamisen kanssa.

Lähinnä naurattaa se, että myllyn hinta tuppasi nousemaan, kun laskee nuo kaikki kokeilut hintaan mukaan... (keittimen kanssa sama juttu).

Viikonlopulla purin myllyn ja puhdistin sisäkalut. Ei ollut hankala juttu, puheineen alle puoli tuntia.

Siitä portaattomuudesta olisin sitä mieltä, että se ei ainakaan minua haittaa. Vaikuttaa siltä, että naksut on riittävän tiheitä. Suorastaan tuntuu helpottavan, kun voi esim. mutterijauhatuksen jälkeen panna entisen espressokireyden heti takaisin siihen, mistä lähdettiin.

Ostopäätökseen tietysti vaikutti myös se, että samalla hankittiin Silvia ja näihin kikkeisiin tarkoitettu alalaatikko. Tyytyväinen olen ollut koko läjään.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vs: mylly Pavonin rinnalle
« Vastaus #3 : Elokuu 14, 2008, 12:10:48 ip »

Moro,
Itsellänikin on Pavonin kahvakone, ja löysin noin vuosi sitten sen pariksi mukavan myllyn elikäs Eureka MCF:n. Annostelija on käytössä kiva, myllyn puhdistaminen on ollut helppoa, ja mylly on jotenkin tyylikkäämpikin kuin moni muu. Ja säätö on portaaton, mikä on minulle hyvä koska jauhan pelkästään yhteen tarkoitukseen eli espressoa varten. Eurekaa tuo maahan Tampereen Mokkamestarit. Luulisin että hinta-laatusuhde on tuossa myllyssä kohdallaan -varsinkin kun ostin omani käytettynä :)

Muista myllyistä ei ole juuri kokemusta, mutta toki jos olisi rahaa rajattomasti käytössä jotain tosi laadukastakin voisi harkita... Sellaisistakin on tällä foorumilla ollut juttua.

Olisi myös mielenkiintoista kuulla mikä papu sopisi Pavonin lämmöille erityisen hyvin, tällä hetkellä olen hieman kyllästynyt Mokkiksen ja Robertsin papuihin, vaikka sinänsä hyviä ovatkin.
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: mylly Pavonin rinnalle
« Vastaus #4 : Elokuu 14, 2008, 13:02:08 ip »

Olisi myös mielenkiintoista kuulla mikä papu sopisi Pavonin lämmöille erityisen hyvin

Mitä tarkoitat "Pavonin lämmöillä"? Uuttaako se siis jotenkin normaalia kylmemmällä/kuumemmalla ja eikö uuttolämpötilaan pysty käyttäjä mitenkään vaikuttamaan (edes boilerin painetta säätämällä?)?. Kannattaa katsastaa Home-Baristan pavoni ketjut, siellä näyttää olevan tonneittain tietoa laitetta koskien (linkki).
Kirjattu

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vs: mylly Pavonin rinnalle
« Vastaus #5 : Elokuu 14, 2008, 21:13:57 ip »

Olen ymmärtänyt että Pavonille tunnusomaista olisi se, että sen lämmöt nousevat aika nopeasti melko korkealle. En ole mitään lämpömittaria hommannut, vaan olen tehnyt vain niin, että keitän kahvit saman tien kun kone ilmoittaa olevansa valmis (menee n 6 min siitä kun napsauttaa virrat päälle). Ehkäpä voisi kokeilla miten vaikuttaisi se jos antaisi koneen lämmetä pidempään.
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: mylly Pavonin rinnalle
« Vastaus #6 : Elokuu 14, 2008, 21:51:04 ip »

Olen ymmärtänyt että Pavonille tunnusomaista olisi se, että sen lämmöt nousevat aika nopeasti melko korkealle.

Ok. Tarkoitit siis tätä. Mitä olen itse Pavonista lueskellut, niin semmoisia kommentteja olen nähnyt että sitä ei ole tosiaan suunniteltu jatkuvasti päälläpidettäväksi, vaan jos seuraavaan shotiin näyttäisi vierähtävän se yli puoli tuntia, niin kone kannattaa sammuttaa. Pavoni tosiaan lämpenee nopeasti käyttökuntoon ja pienellä ennakoinnilla jopa semmoisen 10min jaksaa helposti odottaa.

Mutta siis: Pavonissahan on käsittääkseni "lämpötilansäädin" (engl. nimi pressurestat) jota säätämällä voi vaikuttaa boilerin paineeseen ja sitä kautta siellä pesivään lämpötilaan. Eli jos kaikki shotit järjestään maistuvat happamilta taikka sitten palaneen karvailta, niin kannattaa kokeilla tuota lämpötilan säätöä. Esimerkiksi Teme on dokumentoinut omalle Pavonilleen tekemän toimenpiteen täällä. Kyseessä oli tosin Pro malli, mutta käsittääkseni Europiccolassa on samantyyppinen säädin.

Eli mikä papu sopisi Pavonillesi hyvin? Tällä hetkellä sanoisin että mikä tahansa, kun ei ole tarkempaa tietoa koneesi lämpötilasta tiedossa. Kannattaa siis ihan rohkeasti kokeilla - varsinkin vaaleampia paahtoja jos epäilet Pavonisi käyvän kuumana. Ainakaan noissa jenkkifoorumien keskusteluissa eivät näytä mitenkään diskriminoivan tiettyjä papuja/sekoituksia Pavoniensa kanssa, vaan vääntävät (kirjaimellisesti) kaikista ihan yhtä lailla.

Ja periaattessahan pientä pelivaraahan sinulla jo on: heti lämmityslampun sammuttua saat uutettua varmastikin hieman viileämmällä vedellä kuin jos annat keittimen lämmetä vaikka sen 20minuuttia? Eli jos vaaleapaahtoinen papu tuottaa heti lampun sammuttua hapanta espressoa, niin odottele että kone kuumenee kotvasen pidempään.
Kirjattu

hirvi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 74
Vs: mylly Pavonin rinnalle
« Vastaus #7 : Elokuu 15, 2008, 11:27:29 ap »

Olen kyllä lukenut juttua Pavonin korkeista lämpötiloista, vaikkakaan en ole siitä huolta kantanut.

Se, että kuumassa keittimessä kannattaa suosia vaaleampaa paahtoa, oli minulle kuitenkin uusi ja kiinnostava tieto. Se voisi selittää miksi vaikutelma monista etelä-Amerikan ja Aasian kahveista on ollut hivenen kitkerä ja juuri vaaleapaahtoinen Yirgacheffe on noussut suosikikseni vaikka olen ennen suosinut tummia. Yirgacheffeä pidetään toki muutenkin hyvänä papuna. Vaaleaa paahtoa suosiva papu on myös helppo kotona paahdettava - olen saavuttanut ihan ok tuloksia.

Hasbeanistahan noita olen tilannut: http://www.hasbean.co.uk/product_info.php?cPath=44_21&products_id=1125&osCsid=938fa8ad7e8ca229acfc2348b983dc47
Kirjattu
Hirvi

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vs: mylly Pavonin rinnalle
« Vastaus #8 : Elokuu 15, 2008, 13:20:07 ip »

Kiitti Jiitee, nuo olivat mielenkiintoisia tietoja. Enpä usko että ryhdyn konetta availemaan, mutta tuo odottelu kuulostaa toteuttamiskelpoiselta :)
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: mylly Pavonin rinnalle
« Vastaus #9 : Elokuu 16, 2008, 00:28:13 ap »

Europiccolan omistajien kannattaa lukaista tästä ketjusta ainakin käyttäjän "RapidCoffee" viestit kyseisestä laitteesta. Alun vaikeuksien jälkeen alkavat shotit harjoittelulla onnistumaan. Löytyy mm. kuvia Europiccolasta pohja auki (ja miksei kampea pidä vääntää kahdesti).
Kirjattu